In het privaatrecht geldt een betere bescherming voor consumenten dan voor reguliere kopers. Dit komt doordat consumenten een bijzondere positie hebben in de wet. In de wet wordt beoogd om de consument extra bescherming te bieden, gezien hij ten overstaan van de professionele verkoper als een ‘zwakkere partij’ wordt gezien. Maar wanneer is er nou eigenlijk sprake van een consumentenkoop en wat zijn de belangrijkste bijzondere rechten die de consument heeft?

Wanneer is iets een consumentenkoop?

Om te spreken van een consumentenkoop moet de koop aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet:

  • er sprake zijn van een koopovereenkomst waarbij een roerende zaak gekocht wordt. Een roerende zaak is volgens de wet een zaak die niet onroerend is (zoals een woning) en omvat alles wat niet duurzaam met de grond verbonden is. Een roerende zaak is bijvoorbeeld een auto, televisie of meubel;
  • de koper een natuurlijk persoon zijn, dit betekent dat de koper niet mag handelen in uitoefening van een beroep of bedrijf;
  • de verkoper dient wél te handelen in uitoefening van een beroep of bedrijf. Dit betekent bijvoorbeeld dat bij de verkoop tussen twee particulieren op Marktplaats geen sprake is van consumentenkoop.

Indien aan de bovenstaande voorwaarden is voldaan, is er sprake van een consumentenkoop. De consument kan zich dan ook beroepen op een aantal bijzondere rechten. Onderstaand worden twee belangrijke bijzondere rechten uitgelicht.

Omgekeerde bewijslast

Indien een reguliere koper een aankoop doet en het product niet aan zijn verwachtingen voldoet (non-conformiteit) ligt de bewijslast normaal gesproken bij hem. Dit betekent dat hij zal moeten bewijzen dat het product al gebrekkig was op het moment van aflevering. Bij een consumentenkoop krijgt de consument extra juridische hulp. Wanneer het gebrek van een product zich binnen zes maanden na aflevering openbaart, wordt er automatisch vanuit gegaan dat het gebrek al bestond ten tijde van aflevering. De bewijslast keert dus om. De verkoper zal nu moeten bewijzen dat het product niet gebrekkig was.

Algemene voorwaarden bij consumentenkoop

Bij een consumentenkoop krijgt de consument ook extra bescherming bij de algemene voorwaarden. De consument zal in beginsel akkoord moeten gaan met de bepalingen in de algemene voorwaarden. In het geval er ‘onredelijk bezwarende’ bedingen in staan kan de consument deze bedingen echter aardig makkelijk negeren. In het Burgerlijk Wetboek zijn deze bedingen opgenomen in de zogenoemde ‘grijze’ en ‘zwarte’ lijst. Indien het beding voorkomt op de zwarte lijst dan is dit beding zonder meer niet rechtsgeldig. Indien het voorkomt op de grijze lijst dan staat vast dat het beding vermoedelijk onredelijk is. Het is dan aan de verkoper om het tegendeel te bewijzen. 

Tips bij consumentenkoop

Ondanks dat de consument vaak in zijn recht staat, is het soms moeilijk om dit recht te behalen. Het is daarom belangrijk om een product voor aankoop goed te controleren en de algemene voorwaarden van de verkoper goed door te lezen. Ook moet u bij defecten dit zo snel mogelijk aan de verkoper melden. 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s